Vid årsskiftet träder nya krav på utsläpp från bilar i kraft, något som kommer ge högre skatt, men trots de hårdare reglerna slipper vissa bilar undan.


Mest läst i kategorin
Den 1 januari 2026 börjar nya krav för bilars utsläpp gälla, och utsläppen mäts både från fullt och från tomt batteri, det skriver Auto Plan.
Den nya EU-standarden för utsläppskrav, Euro 6e-bis, påverkar främst laddhybrider på grund av att dessa strängare och mer realistiska testmetoder för att mäta faktiska utsläpp införs.
Konsekvensen blir att den globala standarden för att mäta bränsleförbrukning och utsläpp från lätta fordon, WLTP, ökar, vilket kan ge högre skatt och därigenom högre förmånsvärde.
När WLTP-mätmetoden skärps kommer laddhybriders verkliga utsläpp i många fall bli mycket högre än i tidigare beräkningar, det skriver Santander.
”Undersökningar visar att majoriteten av dagens laddhybrider släpper ut omkring 3,5 gånger fler gram koldioxid per kilometer än vad dagens mätstandard anger”, skriver Santander.
Låg skatt blir högre
De nya mätmetoderna gör att utsläppen från många bilmodeller som tidigare hade låg skatt blir mycket högre ,vilket gör bilarna dyrare att äga, det skriver Nyheter24.
För många laddhybrider ökar de officiella utsläpptsvärdena rejält och i Sverige kan det leda till högre fordonsskatt för nya bilar som registreras efter årsskiftet.
Det är dock inte alla bilar som drabbas av denna skattechock, flera modeller klarar sig helt.
Om en bil redan är i trafik innan årsskiftet 2025 och 2026 behåller den sitt gamla koldioxid-värde, då ligger skatten fortsatt på samma nivå som tidigare, även när exakt samma modell i nästa års version får högre utsläppstal.
Det här gör att många laddhybrider och bensinbilar, trots de hårdare reglerna, oväntat blir vinnare i omställningen till Euro 6e-bis.
Senaste nytt
Bilskatten 2026
- Grundbelopp, 360 kronor per år.
- Malus, extra skatt för bilar med koldioxidutsläpp över 75 gram per kilometer.
- Gräns, upp till 75 gram per kilometer, bara grundbeloppet, ingen malus.
- Över 75 gram, skatt per gram koldioxid läggs på de första tre åren.
- Reglerna slår mot bilar som tas i trafik efter att Euro 6e-bis införts.
- Utsläppstal, baseras på den nya, hårdare WLTP-körcykeln och Euro 6e-bis.
Källa: Transportstyrelsen och E24
Läs mer på E55: Nu väntar kall skattechock för Tesla-folket

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.












