Bilprovningen testar nya tuffa partikelmätningar på dieselbilar, i hopp om att identifiera de värsta utsläpparna långt före EU-krav.


Mest läst i kategorin
Bilprovningen har inlett avancerade utsläppsmätningar på dieseldrivna fordon, ett initiativ som föregår de kommande tvingande EU-kraven.
Genom att använda ny mätutrustning kan de nu räkna partiklar och därmed få ett betydligt exaktare resultat än dagens cirka 30 år gamla metoder.
Detta drag kommer efter att företaget upprepade gånger har förespråkat en skärpt miljökontroll för dieselbilar, men inte fått gehör hos politiker och Transportstyrelsen.
Tusentals dieselbilar riskera körförbud
Dagens besiktningsrutiner i Sverige anses vara bland de svagaste i EU. Det speglas i statistiken: färre än 0,05 procent av dieselbilarna underkänns i miljökontrollen, en siffra som ligger långt under vad som ses i andra EU-länder.
När Tyskland införde verkliga partikelmätningar ökade andelen underkända dieselbilar från 0,7 till 4,7 procent.
Bildelstjuvarnas nya strategi: Högsta antalet stölder i Stockholm
Trots en kraftig minskning av anmälda bildelsstölder med 46 procent, ändrar tjuvarna fokus och Stockholm är den mest drabbade regionen.
Många bilar i den svenska fordonsparken är äldre än i många andra länder, och det finns en oro för att många har slitna eller manipulerade reningssystem, något som besiktningsansvarig Per-Anders Blommefors på Bilprovningen framhåller:
”Framför allt är det en liten klick dieselbilar som står för de allra största utsläppen. Dessa skulle kunna upptäckas i samband med den årliga bilbesiktningen.”
De minsta, farligaste partiklarna påverkar hjärta, lungor och hjärna, och den nuvarande situationen leder till onödig ohälsa.
Enligt Bilprovningen dör 1 400 svenskar i förtid varje år på grund av trafikrelaterade luftföroreningar.
Senaste nytt
Partikelmätningar ska ge robust underlag
Bilprovningen väljer nu att gå från ord till handling genom att starta en pilot.
De menar att Sverige har fortsatt en av EU:s svagaste miljökontroller vid bilbesiktning och därför väljer de att förekomma politiker och Transportstyrelsen, berättar hållbarhetsansvarig Johanna Brunge Grant, och på så sätt vill de ”bidra med underlag för en modernare miljökontroll”.
Piloten genomförs med moderna mätinstrument lånade från Bilprovningens tyska ägare, TÜV Rheinland. Initialt sker de frivilliga mätningarna på stationerna i Uppsala-Fyrislund och Nacka.
Transportstyrelsen kan som längst skjuta upp införandet av de nya kontrollmetoderna till omkring år 2029, då de blir tvingande inom EU.
Bilprovningens mål är att i god tid bana väg för striktare regler och bättre skydd för folkhälsan.
Hemligheten som kan ge dig gratis bilreparationer
Jurist: Många bilköpare känner inte till sin rätt till lagning upp till två år efter köpet, en enorm skillnad mot tidigare regler.
Missa inte:
Han vill införa tiggeriförbud – för miljardärer. News 55
Två miljarder dollar – men första produkten väcker frågor. Realtid
Tunga bakslaget drabbar hundratals anställda. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.












