Efter flera tunga år ser svensk handel äntligen ljusare tider. Tillväxten inom e-handeln har tagit fart och hushållen börjar åter lägga pengar på större köp.
Titta på videosidan för en ren videoupplevelse.

Efter flera tunga år ser svensk handel äntligen ljusare tider. Tillväxten inom e-handeln har tagit fart och hushållen börjar åter lägga pengar på större köp.
Titta på videosidan för en ren videoupplevelse.
”Vi börjar se en ljusning för handeln i stort. Konsumenterna har en annan typ av köpkraft”, säger Per Ljungberg, e-handelsexpert på Svensk Handel.
De senaste fyra månaderna har e-handeln vuxit med mellan 10 och 15 procent, och i oktober ökade försäljningen med hela 16 procent – den starkaste tillväxten sedan 2021.
Möbler, heminredning och byggsektorn, som haft det tufft efter pandemin, går nu uppåt igen. Enligt Ljungberg är det ett tecken på att svenskarna vågar göra större investeringar igen.
Samtidigt växer utländska aktörer som Amazon, Temu och Shein snabbt på den svenska marknaden. Under 2024 ökade de 250 största svenska e-handlarna med 7 procent, medan hela marknaden steg 11 procent.
”Det visar att det är de internationella jättarna som tar marknadsandelar”, säger Ljungberg, som välkomnar EU:s beslut att ta bort tullfriheten på småpaket från Kina.
”Det skapar mer rättvis konkurrens, och det är viktigt”, säger han.
Inför Black Week och julhandeln ser Svensk Handel positivt på läget. Prognosen pekar på en försäljning på 10,2 miljarder kronor – upp från 9,7 miljarder i fjol. Sex av tio svenskar som handlar under Black Week köper dessutom julklappar.
”Vi går in med en positiv kraft”, säger Ljungberg.
Efter flera års lågkonjunktur tror han att 2026 blir året då handeln på allvar vänder upp.
”Lägre räntor, sänkta skatter och kontroll på inflationen kommer ge högre köpkraft och en helt annan känsla i marknaden”, säger Ljungberg.
E-handeln är därmed på väg tillbaka – och optimismen är större än på länge.