Gustavsbergs porslinsfabrik, ett av Sveriges mest klassiska industriföretag, firar 200 år i år. Historien om hur fabriken överlevde 1990-talets lågprisvåg är nästan lika legendarisk som dess porslin.
Titta på videosidan för en ren videoupplevelse.

Gustavsbergs porslinsfabrik, ett av Sveriges mest klassiska industriföretag, firar 200 år i år. Historien om hur fabriken överlevde 1990-talets lågprisvåg är nästan lika legendarisk som dess porslin.
Titta på videosidan för en ren videoupplevelse.
”Det var många ägare genom åren. Det började med Odelberg, växte under KF och miljonprogrammet, men sedan kom Hackman in på 90-talet”, berättar fabrikör Oskar Juhlin.
”De ägde både Rörstrand och Gustavsberg och planen var att lägga ner Gustavsberg helt.”
När beslutet meddelades de anställda reste sig plötsligt hans mamma, då kvalitetsansvarig på fabriken. ”Hon ställde sig upp och frågade om hon kunde köpa fabriken. Hon hade inga pengar men en enorm kunskap om porslinet och en vilja av stål. Det är därför vi finns kvar”, säger Juhlin.
Sedan dess har produktionen aldrig stått stilla. Gustavsbergs porslinsfabrik är i dag ensam i Sverige om att tillverka porslin för hand i industriell skala – och det på ett sätt som nästan ingen annan i världen klarar av.
”Vi använder en extremt vit lera som är svår att arbeta med. Den vill inte vara rund, inte platt, den vill vara skev”, förklarar Juhlin. ”Men när man lyckas får man ett porslin som är vitare och starkare än något annat på marknaden.”
Fabriken tillverkar omkring 100 000 delar om året, allt från klassiska tallrikar till specialbeställningar för restauranger och privatpersoner. Bland kunderna finns flera välkända svenska restauranger – och Kungahuset, som anlitat Gustavsberg i generationer.
”Kronprinsessan invigde vårt 200-årsjubileum i år. Kungahuset har alltid uppskattat kvaliteten och hantverket”, säger Juhlin.
Trots den stolta traditionen är utmaningarna många. ”Det är en ständig kamp att bli synliga. Bruset är massivt. Men vi jobbar på att visa vad vi faktiskt kan.”
De senaste åren har Gustavsbergs porslinsfabrik fått in nya ägare som vill växla upp satsningen. Juhlin, som drivit fabriken i sex år, beskriver processen med en tydlig metafor. ”När jag kom hit läckte skrovet. Nu har vi lagat båten – men nu behöver vi en motor för att ta oss framåt.”
Den motorn kan mycket väl bli exportmarknaden. ”Vår största marknad 2026 kommer vara Asien. Svensk design står högt där, och asiatiska kunder ser skillnad på lågpris och premium. För dem handlar det om respekt för hantverk och kvalitet.”
Fabriken, som en gång var på fallrepet, ser nu fram emot en ny storhetstid. ”Det är otroligt kul att få föra traditionen vidare”, säger Juhlin. ”Vi har gjort porslin i 200 år – och nu börjar nästa sekel.”
Läs även: Gustavsberg: Den svenska ikonen som överlevt allt (Dagens PS)
Läs även: PRO rasar mot Ica-butiker: ”Lurar och bedrar” (E55)