E55

Svalt intresse för skrotningspremien av bensin- och dieselbilar

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 24 mars 2025Publicerad: 24 mars 2025

En halv miljard har avsatts för att få fler att skrota sina bensin- och dieselbilar. Men premien används knappt och får nästan ingen att gå över till elbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Börsen
Spela klippet
E55 Studio

Två experter om börsen: "Räkna aldrig ut Wallenberg"

24 okt. 2025
USA
Spela klippet
E55 Studio

Så tjänar du på bråket mellan Kina och USA

23 okt. 2025
rapportsäsong
Spela klippet
E55 Studio

Rapportsäsong: "De bästa affärerna i de sämsta aktierna"

22 okt. 2025
usa
Spela klippet
E55 Studio

Är det kört för USA och Wall Street?

21 okt. 2025
Aktierna
Spela klippet
E55 Studio

"Alla säljer aktierna... Det är då man ska köpa"

21 okt. 2025

När man ska köpa en elbil för hundratusentals kronor så gör en liten skrotningspremie på 10 000 väldigt lite skillnad för svenska konsumenter. Norrmännen har kommit mycket längre, berättar E55:s motorjournalist Åsa Wallenrud i videon.

”Om du redan kör en äldre bil som inte är värd särskilt mycket, blir kostnaden för en ny elbil fortfarande orimligt hög. För den som ska investera i en bil för en halv miljon kronor är 10 000 kronor i skrotningspremie ingen större hjälp”, säger Wallenrud.

ANNONS

MISSA INTE: Svenska kunder i farozonen om banken kraschar: ”Ingen räddning”

Norge ligger före: Allt färre dieselbilar

Wallenrud menar att insatser för att främja elbilar är få och tama jämfört med vad som genomförts i exempelvis vårt grannland Norge.

Där få elbilsförare tillgång till kollektivkörfält, gratis parkering och skattebefrielser för att nämna några fördelar.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
E55 Studio

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

03 sep. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
E55 Studio

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 aug. 2025

Få fördelar med att skrota bensin- och dieselbilar

”Vi har sett hur våra grannar i väst framgångsrikt satsat på en bred palett av incitament. I Sverige finns i princip bara en liten bonus, som knappt räcker till en tiondel av vinterdäcken”, säger Wallenrud i videon.

ANNONS

Sverige ligger efter med elbilar

Så vad kan Sverige göra för att komma ifatt?

Exempelvis skulle en höjning av skrotningspremien, fler skattefördelar eller enklare regler kring infrastruktur för laddning vara möjliga åtgärder att pröva framöver.

Klicka igång videon ovan för att se hela intervjun med Åsa Wallenrud.

Läs mer om ekonomi:

Var fjärde bankomat har försvunnit

AP7 Såfa har kvarts miljard investerade i svartlistade bolaget

Svenska kunder i farozonen om banken kraschar: ”Ingen räddning”

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Bilbo Göransson arbetar på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Bilbo Göransson arbetar på både News55 och E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, TV och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS