En glasögonkedja kan med hjälp av ny teknik sälja glasögon till ett billigare pris, Ikea blir kvar på ort med nytt koncept och ett bolag hoppas kunna hitta guld.


Mest läst i kategorin
En ny optikerkedja, Ïeye, har öppnat permanent i Halmstad, efter att tidigare haft en så kallad pop up-butik. Butiken har ny digital teknik och kan hålla nere priserna med upp till 80 procent genom artificiell intelligens. “Glasögon har blivit orimligt dyra. Genom att digitalisera processen från synundersökning till kök kan vi sälja glasögon för en bråkdel av vad de kostar hos andra optiker”, säger grundaren Ola Bartholdsson, som hoppas kunna öppna fler butiker i Sverige.
Ikea blir kvar på Grand Samarkand i Växjö med sitt nytt nya koncept efter ungefär tio månader. Det handlar om en planeringsstudio som kunderna uppskattat, skriver Smålandsposten. “Vi har lärt oss massor. Vi är superglada att stanna”, säger Sara Schill, varuhuschef i Älmhult, till tidningen.
Nya Wermlands-Tidningen skriver om ett kanadensiskt bolag som vill prospektera i Mangen. De hoppas på guld, enligt tidningen.
Boråsaren och tidigare statsminister Ingvar Carlsson är huvudperson i en ny podd, skriver Borås Tidning. Brevet till Saddam är namnet på denna nya podcast. Det är oklart när den släpps.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet






