E55

Kända medieprofiler varnar för bluffannonser på Facebook

Olof Lundh, Jenny Strömstedt och Lisbeth Åkerman, tre av de kända medieprofiler som i en ny film från Utgivarna varnar för bluffannonser på Facebook
Olof Lundh, Jenny Strömstedt och Lisbeth Åkerman, tre av de kända medieprofiler som i en ny film från Utgivarna varnar för bluffannonser på Facebook. (Foto: Jonas Ekströmer/TT och Caisa Rasmussen/TT och Sören Andersson/TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 11 dec. 2025Publicerad: 11 dec. 2025

Publicistorganisationen Utgivarna polisanmäler Metas vd Mark Zuckerberg för att Facebook och Instagram sprider bedragares bluffannonser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bedragare utnyttjar både mediehus och kända journalister i bluffannonser som sprids på Metas sociala medier och privatpersoner luras på stora summor, det skriver SVT.

I en falsk nyhetssändning berättar exempelvis en kvinnlig polis om att hon har vunnit flera miljoner kronor.

Den kvinnliga polisen finns på riktigt och hon är verkligen polis, men allt hon säger i filmen är fejk, Hennes ansikte har använts i en så kallad deepfejk och finns med i en av de bluffkampanjer som nu sprids på sociala medier.

I filmen uppges polisen heta Margareta Lind, men det är inte vad kvinnan vars ansikte bedragarna använt heter på riktigt.

Dagens teknik ökar risken

Polisen bekräftar till SVT att filmen är polisanmäld, den har sedan slutet av oktober spridits i omgångar, åtminstone fram till 5 december 2025, i betalda annonser på Metas plattformar.

Katarina von Sydow är ordförande för Polisförbundet och hon ser mycket allvarligt på bluffannonserna.

”Det är obehagligt oavsett vem det än är som drabbas. Men för en yrkeskår som polisen, som är så beroende av allmänhetens förtroende, är det oerhört allvarligt och skadligt att utnyttjas på det här sättet. Det är viktigt att allmänheten får förståelse för att den här risken bara ökar med dagens teknik”, säger hon till SVT.

ANNONS

Medieprofiler utnyttjas

ANNONS

I den fejkade filmen syns även SVT.s programledare Celinda Andersson, även hon är utsatt för deepfejk.

”Jag blir väldigt arg när jag ser bluffannonser som denna. Jag vill verkligen inte att mitt namn och ansikte syns i sammanhang som det här. Jag hoppas innerligt att ingen går på det. Denna gång upplever jag inte att rösten är så lik min. Men vissa delar, där hör jag absolut att det bygger på hur jag uttalar vissa ord”, säger Celinda Andersson till SVT.

Ett nätverk av flera Facebooksidor riktar bluffannonser mot användare i Sverige, alla dessa sidor har skapats under 2025 och de har bytt namn flera gånger. Enligt Metas annonsverktyg hanteras de från Ukraina.

Meta tjänar pengar på bluffannonserna

Publicistorganisationen Utgivarna, som har SVT, Sveriges Radio, UR, TV4, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna som huvudmän, har i dag, torsdag, publicerat en film där flera kända svenska medieprofiler kritiserar Meta, det skriver TV4.

I filmen medverkar bland andra Anders Holmberg, Jenny Strömstedt, Lisbeth Åkerman och Olof Lundh.

”Det är upprörande att ett globalt och börsnoterat bolag som Meta inte bara deltar utan även tjänar pengar på den här brottsligheten”, säger Fotbollskanalens Olof Lundh till TV4.

Har även polisanmält

Publicisterna har tidigare polisanmält Metas vd Mark Zuckerberg för bluffannonser på Facebook.

ANNONS

Utgivarna anser att fenomenet med bluffannonser inte bara slår mot de personer som luras utan att de även undergräver förtroendet för etablerade medieredaktioner som arbetar mot desinformation.

”Metas totala brist på ansvar när det gäller att ta bort kriminella annonser drabbar inte bara enskilda som blir av med sina besparingar. Det drabbar förtroendet för etablerade mediehus som kämpar för sin trovärdighet i en värld där desinformation är det största hotet mot samhället, och det gör mig otroligt upprörd att bli använd för att lura människor vars förtroende jag arbetat ett helt liv för att vinna”, säger TV4-programledaren Jenny Strömstedt till TV4.

Lär mer på E55: Meta tjänade 150 miljarder på bedrägerier


Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

ANNONS