Företagskunder är allt mer nöjda med sina tjänstepensioner, men skillnaden i kundnöjdhet skiljer sig mycket mellan olika tjänstepensionsbolag.


Mest läst i kategorin
Våra pensioner består av flera delar och en av de delarna är tjänstepensionen. Hur stor den blir påverkas såväl av din lön och hur länge du jobbat, som av hur pengarna placeras, det skriver Nyheter24.
Sedan 1989 mäter Svenskt Kvalitetsindex, SKI, kundnöjdheten inom försäkringsbranschen varje år och i år fortsätter branschen att utmärka sig genom stabilitet och förmåga att möta kundernas behov.
”Kundnöjdheten inom försäkring påverkas mindre av oro och förändring i omvärlden. Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar”, säger SKI:s vd, Johan Parmler i ett pressmeddelande.
Ökande kundnöjdhet
Försäkringskunder vill ha försäkringar de kan lita på och kunderna granskar innehållet noggrannare, deras engagemang har ökat markant.
SKI har tittat på hur nöjda företagskunder är med sina tjänstepensioner 2025, och sett att kundnöjdheten ökar.
Kundnöjdheten har mätts på en betygsskala från 1 till 100, där 100 indikerar total kundnöjdhet, det genomsnittliga betyget för hela försäkringsbranschen är 71,4.
Enligt SKI är det klart godkänt sett ur ett nationellt historiskt perspektiv och speglar en bransch som lyckas möta kundernas behov.
”Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest”, säger Johan Parmler i pressmeddelandet.
Senaste nytt
Skandia får bäst betyg
I kategorierna tjänstepension och privat pensionssparande rankas Skandia som den främsta aktören.

Alecta får sämst betyg
I SKI:s kundnöjdhetshundersökning hamnar Alecta i botten bland tjänstepensionsbolagen.
Alectas chef extern kommunikation och press, Jacob Lapidus, skriver i en kommentar till Nyheter24 att Alecta löpande analyserar sina företagskunders behov och arbetar med att nå ut till fler av dem, samt med att skapa bättre förståelse för det värde Alecta skapar.
”Alecta har 37 000 företagskunder, och vi har höga ambitioner vad gäller att ge dem en förstklassig service. Vi ser att de företagskunder som är i kontakt med oss ger oss mycket höga betyg i våra undersökningar. Men ganska få kunder är i kontakt med oss”, skriver han till Nyheter24.
Läs mer på E55: SPP nominerar tjänstepensionen till Årets julklapp 2025

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.











