E55

Kreatörer och artister tjänar mer än någonsin men är inte nöjda

Cisacs vd, Björn Ulvaeus, han menar att politiska företrädare behöver se till att respekten för mänskligt skapande av konst inte åsidosätts i kampen om teknisk innovation
Cisacs vd, Björn Ulvaeus, menar att politiska företrädare behöver se till att respekten för mänskligt skapande av konst inte åsidosätts i kampen om teknisk innovation. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 11 nov. 2025Publicerad: 11 nov. 2025

Det gick bra för kreatörer förra året. Enligt en ny rapport tjänade kompositörer, låtskrivare och artister över 160 miljarder kronor i royalties år 2024.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cisac är den internationella motsvarigheten till Svenska tonsättares internationella musikbyrå, Stim, som ser till att musikskapare får betalt när deras musik spelas.

Under helgen kom Cisacs Global Collections Report 2025 som visar att världens kompositörer, låtskrivare och artister tjänade nästan 14 miljarder euro, cirka 160 miljarder kronor, i royalties för musik, film, konst och litteratur under 2024, skriver Dagens PS.

Det är mer än någonsin.

”Konstnärer och kreatörer förtjänar tydlighet, skydd och framför allt en rättvis andel av de värden deras verk skapar”, säger Cisacs generalsekreterare Gadi Oron, enligt Dagens Næringsliv.

Digitala tjänster driver på

Rapporten visar en tillväxt på 6,6 procent från 2023 och en tillväxt på över 70 procent sedan 2014.

Utvecklingen drivs framför allt av digitala tjänster och Europa står för hälften av världens totala avgifter, men Nordamerika ökar snabbast.

Dagens Næringsliv skriver att trots att framgångarna för vissa konstnärer är stora, är det väldigt ojämnt fördelat.

Det finns låtskrivare, artister och rättighetsinnehavare som tjänar mycket mer i dag än tidigare, men det finns också de som tjänar mycket mindre.

ANNONS
ANNONS

Missnöje med streaming

Kritiker tycker att Spotifys streamingmodell är ett problem och många låtskrivare menar att den gynnar de stora stjärnorna.

Dagens PS skriver att en internationell undersökning som Dagens Næringsliv hänvisar till visar att 69 procent av artisterna är “något missnöjda” eller “mycket missnöjda” med betalningar från streaming.

Undersökningen publicerades av Music Business Worldwide 2024.

Varnar för AI

I sin rapport varnar Cisac för generativ artificiell intelligens som lär sig att skapa av verk som människor har skapat och menar att det skulle kunna beröva konstnärer upp till 25 procent av deras inkomst om det inte regleras.

Gadi Oron säger att konstnärer förtjänar skydd, tydlighet och en rättvis andel av de värden de skapar.

Abbas grundare Björn Ulvaeus, som är Cisacs vd, anser att politiker behöver agera. Han säger att vi nu behöver politiska företrädare som ser till att respekten för mänskligt ursprung inte åsidosätts i kampen om teknisk innovation.

Björn Ulvaeus är också delägare i det svenska investeringsbolaget Pophouse, som enligt Dagens Næringsliv har gett sig ut på marknaden för musikrättigheter och redan äger katalogerna för Kiss, Cyndi Lauper, Avicii och Swedish House Mafia.

ANNONS

Det här är någonting som det verkligen finns pengar i, det visar affärer som nyligen har genomförts.

Enligt Dagens Næringsliv köpte Sony förra året Queens musik för 12,7 miljarder kronor, Pink Floyds för fyra miljarder och hälften av Michael Jacksons katalog för sex miljarder kronor.

Läs mer på E55: Så vände svenska toppmusikern kris till framgång



Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

ANNONS